Ciklizacija kalorij

Telo neprestano dela in poskuša vzdrževati ravnotežno stanje (homeostaza). Neprestano se prilagaja spremembam in novim okoliščinam. Nekatere od teh sprememb občutimo takoj, druge pa postanejo vidne šele čez čas. Kadar nas zebe, se začnemo tresti, ko je toplo, pa potiti; ko se poškodujemo, čutimo bolečino. Takšne reakcije telesa občutimo takoj, odziv telesa na vrsto in količino hrane pa ni vedno opazen takoj. Če vsak dan zaužijemo enako količino hrane, telo prilagodi stopnjo bazalnega metabolizma (SBM), da porabljamo energijo, pridobljeno s hrano, čim bolj učinkovito.

Če z dieto naenkrat drastično zmanjšamo dnevni vnos kalorij, bo telo sprva še vedno porabljalo enako količino kalorij, kot da še zmeraj jemo normalno količino hrane. Posledica je manjšanje telesne teže (hujšanje), vendar le, dokler telo ne zazna spremembe, ki je porušila ravnotežno stanje.

Takrat se takoj začne upočasnjevati SBM, da bi za proizvajanje potrebne energije zadostovala tudi manjša količina hrane, s tem telo nekako prepreči stradanje in zaustavi zniževanje telesne teže (hujšanje). To je eden glavnih razlogov, zakaj diete, ki obljubljajo hitro zmanjšanje telesne teže, niso uspešne.

Rešitev te težave je vzpostavitev vnosa kalorij po določenem vzorcu. Količino hrane, ki jo dnevno vnašamo, je treba spreminjati dovolj pogosto, da se telo ne more prilagajati na spremembe. S ciklizacijo kalorij po zaporedju nizek, srednji in visok dnevni vnos kalorij bo SBM ostal nespremenjen.

vnos kalorij Ciklizacija kalorij za dva tedna
visok
srednji
nizek
pon. tor. sre. čet. pet. sob. ned. pon. tor. sre. čet. pet. sob. ned.

Pogostost obrokov

Namen pogostih obrokov je podoben kot pri ciklizaciji kalorij, torej preprečiti upočasnevanje SBM. Bolje je razdeliti dnevni vnos kalorij na pet do šest manjših obrokov enakomerno čez ves dan, kot pa pojesti dve do tri ogromne obroke hrane z veliki časovnimi razmaki.

Pri nerednem vnosu hrane dobi telo občutek, da bo sledilo stradanje, posledica pa je ponovno upočasnjevanje SBM. Metabolizem se upočasni, nekaj živil telo porabi za takojšen vir energije, z vsemi drugimi pa varčuje in jih pretvori v maščobo.

Če pa čez dan pogosto uživamo manjše obroke hrane, se telo prilagodi na stalen vnos energije in ves čas porablja vsa razpoložljiva živila kot takojšnji vir energije.

vir: mojtrener.com